In de groep

Je hebt een stevige basis van kennis en ervaring op allerlei gebied. Toch heb je wel eens een kind in de klas wat je niet kan peilen. Een kind dat wisselt qua gedrag, resultaat, gemoedstoestand. Een kind waar iets mee is maar je weet niet wat. Een kind waarvan je denkt dat het slim is maar het niet toont. Een kind wat niet lekker mee kan in de klas. Er zijn veel redenen waarom een begaafd kind je kan opvallen. Er zijn ook veel redenen waarom het niet goed gaat met het kind.

Het is fijn dat je hebt gesignaleerd maar wat nu? Een paar algemene tips:

  • Begaafde kinderen zijn anders dan andere kinderen. Dit is voor hen een bron van spanning. Benader deze kinderen alleen al daarom met compassie en neem ze heel serieus.
  • Reflecteren en open gesprekken met een begaafd kind kunnen veel opleveren. Op die manier kom je er vaak achter waar de schoen wringt.
  • Ga in gesprek met ouders, vraag wat zij ervaren. Wees open en deel. Zorg ervoor dat zowel ouders als jezelf kennis ontwikkelt over begaafdheid.
  • Zorg ervoor dat alle betrokkenen samen een plan maken voor het kind. Het is nodig want het gewone programma is zelfs met versnellen nooit de oplossing. Er moet motiverende uitdaging geboden worden om het kind op de rails te houden.
  • Uiteraard is elk kind anders en elke situatie uniek. Een training of adviesgesprek kan handvatten bieden om in de klas om te gaan met begaafde kinderen. Soms is een persoonlijk advies beter, eventueel met een observatie traject. Meer weten? Neem dan contact op met een van de experts.