Knappe Kleuters is jarig! – Uitslag ACTIE 2 – Verrijking

Voor actie 2 vroegen wij jullie om verrijkingsopdrachten in te sturen waarvoor geen nieuw materiaal aangeschaft hoeft te worden. Dit bleek voor veel mensen een wat lastige vraag; we kregen namelijk veel minder inzendingen dan bij de vorige actie. Ook tijdens onze trainingen valt ons op dat het lastig wordt gevonden om verrijkingsopdrachten te bedenken bij het materiaal dat al in de klas aanwezig is. Veel leerkrachten denken bij verrijking toch eerder aan nieuw aan te schaffen spellen, dan aan het geven van een nieuwe opdracht bij spullen die je gewoon hebt liggen!

Daarom gaan we jullie daar een handje bij helpen. Handigheid in het zelf bedenken van uitdaging betaalt zich namelijk in no time terug. Niet alleen in tijd en geld, maar vooral in werkplezier. Je bent als leerkracht immers veel enthousiaster over een opdracht die je zelf hebt bedacht! Met een beetje oefening en enkele tips van ons, lukt het echt. Tijdens trainingen merken wij namelijk dat leerkrachten zichzelf vaak verbazen met de leuke en uitdagende opdrachten die ze weten te bedenken. Je moet er alleen heel even voor gaan zitten.

Wil je leren hoe je gemakkelijk verrijkingsopdrachten voor jouw leerlingen bedenkt? Dan raden we je de training Aan het werk met knappe kleuters aan.

Alle inzenders van leuke verrijkingsideeën: hartelijk dank!

En dan nu: de winnaar van deze winactie…..
De beste inzending is van: Ans van Haaren!
Zij wint een skypegesprek met één van de experts van de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong over een door haar zelf te kiezen onderwerp.

Haar bijdrage bestaat uit drie leuke opdrachten die zowel uitdagend zijn als de creativiteit aanmoedigen. Bovendien zijn ze praktisch goed uitvoerbaar. Hieronder vind je de winnende ideeën.

Verrijkingsopdrachten door Ans van Haaren:

  *   Voor de zandtafel

Biedt kleine bouwblokjes en wereldspelmateriaal aan om je eigen stad of dorp te maken. Geef daarnaast papier, lapjes stof, wol, raffia, stokjes, bladeren, etc. Eventueel ook plastic en water erbij om vijvers en slootjes te kunnen creëren.

  *   in de bouwhoek

Ontwerp je eigen knikkerbaan door met blokken en wc-rollen een knikkerbaan te construeren. Je hebt nodig: heel veel wc-rollen, touw, tape en knikkers.

De wc-rollen worden aan het touw geregen. Met de blokken worden verschillende hoogtes ontworpen.

  *   Bij een prentenboek

Naar aanleiding van een verhaal kan de kleuter het vervolg maken. Hoe gaat het verhaal verder?

Biedt papier in verschillende maten aan en diverse verwerkingsmaterialen, zoals verf, potloden, wasco. Maar ook klei en papier om te knippen en plakken. Er kan één tekening/product gemaakt worden, of meerdere verwerkingen die samen weer een boek gaan vormen.

Tenslotte geven wij vanuit de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong nog enkele tips voor verrijking van lessen aan kleuters:

 

Puzzel van closetrolletje (doet een beroep op ruimtelijke oriëntatie, creativiteit en plannen)

Geeft een schaar en een closetrolletje met daarbij de opdracht ‘maak hiervan een puzzel die je zelf in elkaar kunt zetten’.

Geef daarbij verf of stiften, om de leerling op het idee te brengen dat het rolletje eerst inkleuren het in elkaar zetten kan vergemakkelijken. De leerling kan de rol openknippen en zo puzzelstukjes maken, hij kan de rol ook als cilinder laten en zo stukjes gaan knippen. Alles mag!

Leuk om kinderen later hun werk met elkaar te laten vergelijken en een gesprekje te voeren over de verschillen.

 

Film in de huishoek (doet een beroep op fantasie, inlevingsvermogen en samenwerken)

Laat een filmpje zien, bijvoorbeeld over Moffel en Piertje, dat de kinderen nog niet kennen en zet het stil op een cruciaal moment. Vraag een groepje kinderen een van de rollen te van de personages te spelen die ze net gezien hebben en het verhaal af te maken. (Het leukste is als zich een probleem voordeed dat opgelost moet worden). Naderhand mogen de kinderen het uitspelen voor de groep.

Denk er ook aan om met het groepje zelf kort na te bespreken hoe de samenwerking verliep.

 

Spiegels in de bouwhoek (doet een beroep op ruimtelijke oriëntatie, creativiteit en samenwerking)

Geef de leerlingen in de bouwhoek een spiegel, met de opdracht: ‘bouw een twee-onder-een-kaphuis’. Wellicht kent één van de leerlingen dit woord en kan hij het aan de anderen uitleggen. Anders vertel je zelf: ‘dat zijn twee woningen onder 1 dak, die elkaars spiegelbeeld zijn. Als bij het ene huis de voordeur links zit, dan zit de voordeur bij het andere huis juist rechts. En zo is het met alle ramen en kamers ook’. Ga geregeld kijken of ze de opdracht begrepen hebben en of ze de spiegel er ook bij gebruiken.

Veel succes en plezier!