Het uitdagen van kinderen met een voorsprong is een continu proces dat maatwerk vereist. Het belangrijkste is om hun nieuwsgierigheid en liefde voor leren te behouden, terwijl je hen tegelijkertijd helpt om uitdaging buiten hun comfortzone aan te gaan. Met andere woorden: het allerbelangrijkste materiaal om kinderen uit te dagen ben jij!

Jij kan in je begeleiding de verbinding aangaan met kinderen, vragen stellen die het denkhoofd aanzetten, suggesties doen om het spel in de huishoek verdieping te geven, om een prentenboek zo voor te lezen dat een kind helpt inzicht te krijgen in zichzelf.

Ja, hoor ik je denken: lekker makkelijk. Moet ik dat er ook nog bij doen! Ik zal je wat verklappen, dit kun je de hele dag door doen, tijdens alle activiteiten die je doet met kinderen. Ik leg het uit.

Werk eerst aan je band met het kind

Je begint met het aangaan van de verbinding: je bent echt geïnteresseerd in het kind. Je wil graag weten wat het leuk vind, of het broertjes of zusjes heeft, of er huisdieren thuis zijn. Ook weet je waar een kind graag mee speelt en welke onderwerpen de interesse hebben.

Je praat op een volwassen manier, gebruikt geen verkleinwoorden en praat ook nooit over de hoofden van de kinderen: je neemt ze serieus.

Je bent je bewust van de rol die je hebt op de groep, in de klas: jij hebt het overzicht en kan de sfeer voor een groot gedeelte bepalen. Je verheft je stem nauwelijks, je spreekt kinderen met hun naam aan en niet iedereen tegelijk.

Ook zorg je ervoor dat je gesprekken levend houdt, dat ieder kind deel kan nemen aan het gesprek en je betrekt kinderen bij de routine activiteiten als tafel dekken, fruit schoonmaken. Ik zie vaak dat dit even snel apart van de kinderen wordt gedaan, terwijl het juist mooie momenten zijn om kinderen verantwoordelijkheid te geven, om ze te betrekken bij de zorg voor elkaar.

Uitdaging die geen extra tijd kost

Verras de kinderen met gek fruit, iets bijzonders in de bouwhoek of op de ontdektafel. Hierdoor wordt de betrokkenheid vergroot. Je maakt het weer interessant. Ik neem weleens een kokosnoot mee en kan daar dan lang over praten met de kinderen: hoe voelt het, wat zou er in zitten, hoe zal het smaken, hoe kunnen we het open krijgen….. Of een gereedschap introduceren in de bouwhoek: wat is het, wat zou je ermee kunnen doen, is het gevaarlijk, ……

De zijnskenmerken zijn ook inspirerend voor het verrijken. Het woorden geven aan wat je ervaart, voelt of meemaakt helpt kinderen zichzelf beter te begrijpen en daar kunnen wij aan bijdragen.

De gevoelige zintuigen bijvoorbeeld: doe activiteiten met geur, voelen, proeven en geef woorden aan wat de kinderen van deze activiteit vinden. Denk aan een geurenonderzoek (verschillende kruiden in potjes en dan woorden geven aan de geur die je ruikt, wat is het, hoe ruikt het) of een geluidenmemory (2 dezelfde geluiden in 2 yoghurtemmertjes bij elkaar vinden) of het maken van zoutdeeg of maken van verschillende sensopathisch materiaal als badschuim met weinig water en een mixer of een nacht in het water geweekte Chia zaad…… hoe vind je het voelen?

Om perfectionisme te bespreken kun je prentenboeken inzetten. Waarschijnlijk heb je al boeken op je groep of in je klas, maar de manier waarop je ze voorleest en de transfer maakt naar de kinderen, geeft de rijke waarde eraan voor deze kinderen.  Coco kan het, Koala laat los, de Stip, allemaal boeken die je hiervoor kunt inzetten.

En als laatste tip: zorg voor een goed contact met de ouders! Deze kinderen zijn ook heel gevoelig voor sfeer en voelen aan als de samenwerking tussen jullie goed is. Dat maakt het voor de kinderen een stuk fijner.

Wil je meer praktische tips? Neem gerust contact op met info@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl. We kunnen meekijken op de groep, een workshop aanbieden of je opleiden.

Download: de boekentips met prentenboeken en informatieve boeken