
VLOGS EN BLOGS
Lees en bekijk hier meer over een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid
Spelend leren met Roly Poly
Een memory spel. Het lijkt misschien een simpel spel maar wij hebben wel ideeën voor verrijking en voor taalontwikkeling.
Beginnen bij het begin
Dit is mijn droom voor vandaag en morgen. Ik vraag je, droom je mee? En niet alleen dat, laten we verder gaan: Droom, durf en doe! Als jij meedoet, dan laten we deze verandering toe. Durf jij los te laten? Twijfel je? Bedenk dan, wat kan er mis gaan als ik het...
Het prentenboek Alfabet
Wat kun je allemaal met dit boek van Charlotte Dematons? Marieke en Mirjam van de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong gaan met dit boek aan de slag.
Bouwen met stekkels
Bouwen met Stekkels, avontuurlijker en natuurlijker. Stekkels dagen uit tot nadenken en vragen een andere benadering dan rechter blokken. Kijk voor meer informatie op de site van KarkenDiem.
Zorg of bezorgdheid
In onze vorige blog las je hoe je het ontwikkelen van een positief zelfbeeld kunt bevorderen. We gaven tips en hopen dat jullie deze kunnen toepassen. In deze blog willen we nog een stapje verder gaan en ook naar onszelf kijken. Als we kinderen ondersteunen dan willen...
Artikel Expertgroep in Kiddo
Lees je mee? De Expertgroep wil graag kennis delen over het jonge kind met ontwikkelingsvoorsprong om een bijdrage te leveren aan het vroeg signaleren door professionals. Daarom zijn we ook zo blij met dit artikel (klik op de afbeelding voor de pdf) in Kiddo, een...
Ondersteunen met ZijnsWijzers
Het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kan ondersteunt worden door het werken met de ZijnsWijzers. Wij laten zien hoe het materiaal kan werken. Meer weten over de ZijnsWijzers? Kijk dan op de site van De WijsWijzer.
Gezien en gehoord worden: essentieel voor het zelfbeeld
Afgelopen week is de pilotgroep de Ontdekwereld gestart. Acht weken komen er kleuters met een (vermoedelijke) voorsprong op donderdagochtend bij elkaar. Bij de eerste bijeenkomst was het belangrijk om elkaar te leren kennen en daarom was één van de activiteiten een...
Aan de slag met de Praatplaatjes
We bespreken de Praatplaatjes van de Filosofiejuf en kijken wat je er allemaal mee kunt doen. Je kunt al met hele jonge kinderen met behulp van deze plaatjes filosoferen. Wij zijn enthousiast en in de video zie je waarom. Wil je meer weten over filosoferen met...
Wat wil het kind zelf leren?
Heb jij al eens gevraagd aan een kind dat net start bij jou in de groep of in je praktijk, wat hij of zij zou willen leren, en op welke manier hij dat zou willen leren? Waar hij of zij nieuwsgierig naar is, of wat hij wil ontdekken of onderzoeken? Bij een deel van de...
Vlog: Kijken achter het gedrag
Zijnskenmerken zijn een wezenlijk onderdeel van het zijn van een hoogbegaafde en dus van een hoogbegaafd kind. Zelfs of misschien wel juist, als het kind jong is en we nog spreken over ontwikkelingsvoorsprong. In de vlog leggen wij onze kijk op deze zijnskenmerken...
Lezing: JGZ en hoogbegaafdheid
Voor een GGD hebben wij onlangs een digitale lezing gegeven. En hoe jammer zou het zijn als daar niet meer professionals door kunnen ontwikkelen. Voor iedereen in de JGZ en daarbuiten (leerzaam voor iedereen die met kinderen werkt) nu onze introductie lezing...
Blog: Inzicht in Coronatijd
De corona pandemie veranderde van de ene op andere dag nogal wat in ons leven. Zonder dat wij ons daar echt op voor konden bereiden, werd alles wat we als vanzelfsprekend zagen plotseling anders. En inmiddels weten we dat we echt een nieuwe manier van leven aan het...
Gevat en origineel
Het gebeurt regelmatig dat ik schaterlachend met mijn kind aan tafel of in de auto zit. Dat is al jaren zo, ook toen ze nog heel klein was. Ik moet hier aan denken als ik lees over de ontwikkeling van humor bij kinderen. Ik lees een artikel op het web, een vertaling...
Hoogbegaafdheid herkennen, hoe doe je dat?
Best gek, als je al jarenlang bezig bent met het onderwerp hoogbegaafdheid, dat er tegelijkertijd nog zoveel onbekendheid over is. Zo las ik laatst hoe een ouder op het consultatiebureau werd aangeraden om haar snelle kind zo min mogelijk te stimuleren, echt waar!...
Signaleren van voorsprong in je kinderopvanggroep
In de kinderopvang werk je met een andere groep kinderen dan bij de peuterspeelzaal of in het onderwijs. Niet wat betreft je aandacht voor ieder kind en de stimulans die je ieder kind wil geven om tot ontwikkeling te komen, maar wel met betrekking tot het aantal...
Mindset bij hoogbegaafde kinderen
Bij vrijwel elke opleiding tot specialist hoogbegaafdheid, wordt het onderwerp mindset uitgebreid behandeld. De kennismaking met dit onderwerp was destijds voor mij, net als voor veel medestudenten, een enorme eyeopener. Natuurlijk waren er veel meer verrassende...
Verrijking die altijd werkt??!!
Dat willen we allemaal wel toch? Wij zien om ons heen dat veel scholen en kinderopvangorganisaties druk bezig zijn om passende verrijking aan te schaffen en in te zetten. Wat passende verrijking is, dat wordt vaak gevraagd. We zullen in deze blog proberen antwoord te...
Eerste hulp bij Sinterklaas
Gevoelig omgaan met spannende gebeurtenissen. ……en dan is het alweer herfst. De tijd van storm, nazomerdagen en vallende bladeren. De herfst is ook de tijd van het feest van Sinterklaas. Een feest waar niet ieder kind blij van wordt en waarbij je als ouder en...
Hoe weet je of je passend onderwijs biedt?
Wat merken we toch vaak bij trainingen dat leerkrachten een hele sterke wens hebben om goed werk te verrichten, ook voor de hoogbegaafde kleuters. We horen ook dat leerkrachten stress ervaren omdat ze niet weten wanneer hun onderwijs passend en goed is voor deze...
Onderwijs hoeft niet tussen 4 muren!
Buiten zijn, buiten spelen, buiten activiteiten doen, buiten les krijgen: buiten zijn geeft je oneindig veel mogelijkheden en voordelen voor je onderwijs. Denk maar eens aan de luchtkwaliteit. Hier is veel over te doen, vooral in de oudere schoolgebouwen laat de...
Een goede start!
……. en dan is het weer tijd voor een nieuwe start, een nieuw schooljaar, nieuwe plannen, bomvol energie! Of ben jij nog helemaal niet zover en zou je liever heel rustig aan gaan wennen aan het idee weer volop aan de slag te gaan. Dat is helemaal niet gek! Sterker nog,...
Een rijke zomer
Verrijk je buitenspel en geniet van de nieuwsgierigheid die er bij veel kinderen vanaf zal spatten.
12 tips bij ontwikkelingsvoorsprong
“Zeg, hebben jullie een poster met tips of zoiets voor aan de muur of op de koffietafel? Dan kunnen alle gasten er één meenemen. Zo wordt minder snel vergeten wat écht belangrijk is om te weten.” Mooie vraag natuurlijk, van de organisator van een lezing over...
Wel of niet versnellen?
Versnellen is een onderwerp waarover veel discussie bestaat. Is het nu goed of juist niet? En als je tot versnellen overgaat, hoe onderbouw je je beslissing dan? In deze blog hebben we het over versnellen in de vorm van eerder doorgaan naar de volgende groep. Een...
Hoe doe je dat? – Een goed gesprek over een hoogbegaafd kind voeren?
Ouders en professionals die vastlopen in het gesprek op school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf; wij horen er regelmatig over in onze praktijk en tijdens trainingen. Soms wordt het gesprek zelfs helemaal vermeden. Als het gesprek niet goed verloopt dan is er...
Ken je dat kind? – Miskend talent
Ken je dat kind, zo’n meisje dat heel veel weet en overal een aanvulling op heeft. Leuk al die kennis, maar ze kan nooit iemand anders aan het woord laten in de kring. Ze kan gewoon niet op haar beurt wachten. Cindy (3,5) komt binnen met haar moeder. Nassir (3) staat...
Ontwikkelingsvoorsprong begeleiden in je groep
Je hebt een stevige basis van kennis en ervaring op allerlei gebied. Toch heb je wel eens een kind in de klas wat je niet kan peilen. Een kind dat wisselt qua gedrag, resultaat, gemoedstoestand. Een kind waar iets mee is maar je weet niet wat. Een kind waarvan je...
Jeugdgezondheidszorg en hoogbegaafdheid
Het is niet vanzelfsprekend in de jeugdgezondheidszorg om aandacht te besteden aan hoogbegaafdheid. Dat is jammer want er zijn verschillende mogelijkheden om juist in dit werkveld deze kinderen en hun ouders goed op weg te helpen. Om dit te verhelderen geven we de...
Waarom vroeg hoogbegaafdheid signaleren?
Je kent vast de fabel van Aesopus over de wedstrijd tussen de haas en de schildpad. In dit verhaal denkt de haas makkelijk te kunnen winnen en doet dan ook niet erg zijn best. Kort na het begin van de wedstrijd staat hij al zo ver voor dat hij besluit een dutje te...
Het gedicht honderd talen van Loris Malaguzzi
Loris Malaguzzi is de inspirator van Italiaanse kinderopvang in Reggio Emilia, een stad in Noord-Italië. "Een kind heeft honderd talen, maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig van". Deze uitspraak van Loris Malaguzzi vat een uitgangspunt van de...
Sociale ontwikkeling bij jonge hoogbegaafde kinderen
Steeds komen wij het weer tegen. De mythe van sociaal-emotionele achterstand bij hoogbegaafde leerlingen. Het is hardnekkig en totaal niet in lijn met de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en ook niet in lijn met ervaringen uit onze praktijk. Hoogbegaafde...
Dat kan ik niet juf! over doorzetten en durven
Als kinderen zeggen 'dat kan ik niet' hebben ze vaak een sterke overtuiging. Meestal is deze overtuiging gegroeid uit 'niet durven' of 'niet weten dat moeite doen bij leren hoort’. Deze kinderen blijven vaak lang in hun comfortzone en leren vooral zichzelf te...
‘Mijn kind is hoogbegaafd!’
Wat doet het met jou als een ouder dit tegen je zegt? Het klinkt misschien raar, maar toch is het belangrijk om je te realiseren: ‘wat doet het met mij als professional?’ Vind je daar iets van? Is het een goed uitgangspunt voor een gesprek? Heb je nu een mening over...
Ken je dat kind? – Verwende prins
Ken je dat kind? is een serie blogs over peuters op een kinderopvang. De situatie kan natuurlijk ook zijn de het een kleuter betreft in groep 1 of 2. Of een peuter bij een gastouder en zelfs een situatie bij een coach is mogelijk. Je kunt de beschrijving en tips...
Ken je dat kind? – Piepend kuikentje
Ken je dat kind? is een serie blogs over peuters op een kinderopvang. De situatie kan natuurlijk ook zijn de het een kleuter betreft in groep 1 of 2. Of een peuter bij een gastouder en zelfs een situatie bij een coach is mogelijk. Je kunt de beschrijving en tips...
Rosa krijgt hulp van de schoolverpleegkundige
Rosa is vijf jaar, een zeer verlegen meisje met donkere springerige haren en een klein en tenger postuur. Ze is net begonnen in groep twee, maar evenals het afgelopen schooljaar, wil ze niet naar school. Elke dag huilt ze voordat ze naar school wordt gebracht. Eenmaal...

"Bedankt voor alle inspiratie en creativiteit. Kinderen groeien hiervan!"
een nieuwsbrieflezer
