Signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong

Hoe doe je dat?

Wil je weten hoe je een ontwikkelingsvoorsprong kunt signaleren? Welk signaleringsinstrument, welke training en welk soort onderzoek past bij jouw organisatie?

Een ontwikkelingsvoorsprong bij een jong kind, betekent vrijwel altijd dat het kind later hoogbegaafd blijkt te zijn. Zijn dit de kinderen die goed scoren en altijd laten zien wat zij kunnen? Soms wel, maar heel vaak ook niet. De kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid zijn niet allemaal kenmerken op het cognitieve vlak. Ook aspecten in de sociale, emotionele en motorische ontwikkeling spelen een rol in het complete beeld van een kind.

Om goed te kunnen signaleren is behoorlijk wat kennis nodig over de vele uitingsvormen van hoogbegaafdheid. In onze trainingen besteden wij hier uitgebreid aandacht aan. Wellicht beschik je al over veel kennis, maar mis je houvast. Een goed instrument om structuur aan te brengen in het signaleren biedt dan uitkomst.

Wat ook voorkomt: je krijgt maar geen duidelijk beeld van wat een kind kan, maar je vermoedt dat er sprake is van hoogbegaafdheid. Een intelligentieonderzoek zou dan meer duidelijkheid kunnen geven. In al deze situaties biedt de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong uitstekende mogelijkheden.

Referenties van klanten

Door de training en het signaleringsinstrument Knappe Kleuters van de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong sla je als school meer dan twee vliegen in één klap; De leerkrachten worden geschoold op het herkennen van risicosignalen / kinderkenmerken rondom hoogbegaafdheid en zijn geïnspireerd voor de dagelijkse inrichting van het onderwijs. Daarnaast heb je beleidsmatig een ijzersterke aanvulling op andere instrumenten. Dat je nu al vóórdat een kind op school start, het kind in beeld hebt, zorgt ervoor dat je preventief kunt handelen.

De samenwerking met ouders wordt ook nog eens versterkt omdat ze het enorm waarderen dat we zo intensief met elkaar het kind bespreken vanaf de eerste schoolweken. Kortom; het levert heel veel op en het allerbelangrijkste is: “Het kind groeit in al zijn talenten & kracht”.

Maud de Zwart

Leerkracht, Intern begeleider, plusklas-leerkracht, leercoach en hoogbegaafdheidsdeskundige, Bureau Geluk(t)

Met ons onderbouwteam scholing gedaan voor het inzetten van het instrument Knappe Kleuters. Fanny Cattenstart en Marieke Groenewold deden dat zeer inspirerend. Mooi hoe zij je aan het denken zetten door de dingen van een andere kant te belichten. Dat je sommige kinderen (en je eigen leerkrachtgedrag) dan opeens in een ander licht gaat zien!

Jessica den Nijs

Intern Begeleider, OBS De Zonnewijzer Haarlem

Het gebruik van het signaleringsinstrument Pientere Peuters en bijbehorende training heeft ons absoluut geholpen. Door het bespreken van de zijnskant van deze kinderen zijn de signalen nu veel duidelijker voor ons.

Het kan zo simpel zijn als je meer kennis hebt, echte eye-openers dus! Dank voor jullie expertise!

Judith Mager

Coördinator Preschool, School of Understanding Amstelveen

"Bedankt voor alle inspiratie en creativiteit. Kinderen groeien hiervan!"

een nieuwsbrieflezer