BLOGS VOOR SCHOOL
Mindset bij hoogbegaafde kinderen
Bij vrijwel elke opleiding tot specialist hoogbegaafdheid, wordt het onderwerp mindset uitgebreid behandeld. De kennismaking met dit onderwerp was destijds voor mij, net als voor veel medestudenten, een enorme eyeopener. Natuurlijk waren er veel meer verrassende...
Verrijking die altijd werkt??!!
Dat willen we allemaal wel toch? Wij zien om ons heen dat veel scholen en kinderopvangorganisaties druk bezig zijn om passende verrijking aan te schaffen en in te zetten. Wat passende verrijking is, dat wordt vaak gevraagd. We zullen in deze blog proberen antwoord...
Eerste hulp bij Sinterklaas
Gevoelig omgaan met spannende gebeurtenissen. ……en dan is het alweer herfst. De tijd van storm, nazomerdagen en vallende bladeren. De herfst is ook de tijd van het feest van Sinterklaas. Een feest waar niet ieder kind blij van wordt en waarbij je als ouder en...
Hoe weet je of je passend onderwijs biedt?
Wat merken we toch vaak bij trainingen dat leerkrachten een hele sterke wens hebben om goed werk te verrichten, ook voor de hoogbegaafde kleuters. We horen ook dat leerkrachten stress ervaren omdat ze niet weten wanneer hun onderwijs passend en goed is voor deze...
Onderwijs hoeft niet tussen 4 muren!
Buiten zijn, buiten spelen, buiten activiteiten doen, buiten les krijgen: buiten zijn geeft je oneindig veel mogelijkheden en voordelen voor je onderwijs. Denk maar eens aan de luchtkwaliteit. Hier is veel over te doen, vooral in de oudere schoolgebouwen laat de...
Een goede start!
……. en dan is het weer tijd voor een nieuwe start, een nieuw schooljaar, nieuwe plannen, bomvol energie! Of ben jij nog helemaal niet zover en zou je liever heel rustig aan gaan wennen aan het idee weer volop aan de slag te gaan. Dat is helemaal niet gek! Sterker...
Een rijke zomer
Verrijk je buitenspel en geniet van de nieuwsgierigheid die er bij veel kinderen vanaf zal spatten.
12 tips bij ontwikkelingsvoorsprong
“Zeg, hebben jullie een poster met tips of zoiets voor aan de muur of op de koffietafel? Dan kunnen alle gasten er één meenemen. Zo wordt minder snel vergeten wat écht belangrijk is om te weten.” Mooie vraag natuurlijk, van de organisator van een lezing over...
Wel of niet versnellen?
Versnellen is een onderwerp waarover veel discussie bestaat. Is het nu goed of juist niet? En als je tot versnellen overgaat, hoe onderbouw je je beslissing dan? In deze blog hebben we het over versnellen in de vorm van eerder doorgaan naar de volgende groep. Een...
Hoe doe je dat? – Een goed gesprek over een hoogbegaafd kind voeren?
Ouders en professionals die vastlopen in het gesprek op school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf; wij horen er regelmatig over in onze praktijk en tijdens trainingen. Soms wordt het gesprek zelfs helemaal vermeden. Als het gesprek niet goed verloopt dan is er...
Ken je dat kind? – Miskend talent
Ken je dat kind, zo’n meisje dat heel veel weet en overal een aanvulling op heeft. Leuk al die kennis, maar ze kan nooit iemand anders aan het woord laten in de kring. Ze kan gewoon niet op haar beurt wachten. Cindy (3,5) komt binnen met haar moeder. Nassir (3)...
Ontwikkelingsvoorsprong begeleiden in je groep
Je hebt een stevige basis van kennis en ervaring op allerlei gebied. Toch heb je wel eens een kind in de klas wat je niet kan peilen. Een kind dat wisselt qua gedrag, resultaat, gemoedstoestand. Een kind waar iets mee is maar je weet niet wat. Een kind waarvan je...
Het gedicht honderd talen van Loris Malaguzzi
Loris Malaguzzi is de inspirator van Italiaanse kinderopvang in Reggio Emilia, een stad in Noord-Italië. "Een kind heeft honderd talen, maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig van". Deze uitspraak van Loris Malaguzzi vat een uitgangspunt van de...
Sociale ontwikkeling bij jonge hoogbegaafde kinderen
Steeds komen wij het weer tegen. De mythe van sociaal-emotionele achterstand bij hoogbegaafde leerlingen. Het is hardnekkig en totaal niet in lijn met de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en ook niet in lijn met ervaringen uit onze praktijk. Hoogbegaafde...
Dat kan ik niet juf! over doorzetten en durven
Als kinderen zeggen 'dat kan ik niet' hebben ze vaak een sterke overtuiging. Meestal is deze overtuiging gegroeid uit 'niet durven' of 'niet weten dat moeite doen bij leren hoort’. Deze kinderen blijven vaak lang in hun comfortzone en leren vooral zichzelf te...
Ken je dat kind? – Verwende prins
Ken je dat kind? is een serie blogs over peuters op een kinderopvang. De situatie kan natuurlijk ook zijn de het een kleuter betreft in groep 1 of 2. Of een peuter bij een gastouder en zelfs een situatie bij een coach is mogelijk. Je kunt de beschrijving en tips...
Ken je dat kind? – Piepend kuikentje
Ken je dat kind? is een serie blogs over peuters op een kinderopvang. De situatie kan natuurlijk ook zijn de het een kleuter betreft in groep 1 of 2. Of een peuter bij een gastouder en zelfs een situatie bij een coach is mogelijk. Je kunt de beschrijving en tips...
Rosa krijgt hulp van de schoolverpleegkundige
Rosa is vijf jaar, een zeer verlegen meisje met donkere springerige haren en een klein en tenger postuur. Ze is net begonnen in groep twee, maar evenals het afgelopen schooljaar, wil ze niet naar school. Elke dag huilt ze voordat ze naar school wordt gebracht....