BLOGS VOOR SCHOOL
Hulpverleners missen kennis over hoogbegaafdheid
De telefoon gaat. Een moeder van een 3-jarige peuter vraagt of ik iemand weet die kan ondersteunen bij het zoeken naar een passende school. Ook geeft ze aan dat de opvoeding als alleenstaande moeder van een peuter met voorsprong haar soms zwaar valt. Ze geeft aan dat...
Kijken naar het hoogbegaafde kind en aansluiten bij zijn behoefte
Als je werkt met kinderen van welke leeftijd dan ook, is het van groot belang om te weten welke behoefte het hoogbegaafde kind heeft. Wil jij goed aansluiten met je benadering, je aanbod, therapie, vragen, etc.? Dan is het nodig te weten wat er speelt. Soms is dat...
3 tips… om peuters te verrijken met boeken
In de wondere wereld van de VVE gaat het vaak over achterstanden. Het lijkt dus misschien wat off-topic, maar de clou is dat er in de VVE groepen vast en zeker peuters met een ontwikkelingsvoorsprong te vinden zijn. En dat voor deze kinderen het reguliere VVE aanbod...
3 tips… bij sociale ontwikkeling
Een tijd geleden zag ik een bericht van een moeder. Haar jongste was voor het eerst naar school geweest en kwam terug met een hoofd vol overtuigingen. * Ik heb dat kindje niet gevraagd of hij wil spelen, want dat wil hij vast niet * Als ik dat vraag aan de juf, dan...
3 tips …. uit lessen van uitzonderlijk hoogbegaafde Tim
Heb je de documentaire al gezien over de uitzonderlijk hoogbegaafde Tim? Deze was 8 februari om 23 uur te zien op NPO2, maar je kunt hem vast nog terugkijken bij uitzending gemist of via deze link: Door de bomen het bos Waarom moet je hem echt zien? Misschien omdat...
3 tips bij goede voornemens en veranderen van patronen
De eerste maand van het nieuwe jaar zit erop als jullie deze blog lezen. Die maand waarin we uitrusten van de drukke decembermaand, waar we wachten op het lichter worden van de dagen en de maand waarin we onze goede voornemens gaan uitvoeren. En over die voornemens...
3 tips….. voor motivatie
Iedereen komt het tegen, een gebrek aan motivatie. Taken, klussen, werkjes die je gewoon niet enthousiast maken, die je tegenstaan, waarvan je denkt dat ze zinloos zijn. Het bijzondere is dat niet iedereen een hekel heeft aan dezelfde klussen en dat de remedie tegen...
3 tips om….. te verrijken
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafde kinderen, en volwassenen, hebben uitdaging nodig. Eerst begrip en erkenning maar daarna uitdaging en verrijken. Thuis, op een club, op de kinderopvang, op school, overal. Ze zoeken betekenis en echtheid. ...
3 Tips om je collega’s en organisatie mee te krijgen
“Heel interessant allemaal, maar hoe kan ik dit een plek geven in mijn werk, er is nauwelijks tijd en mijn collega’s zien het nut er niet echt van in...” Enthousiasme kan snel verdwijnen als het niet duidelijk is wat je met de nieuwe kennis en inzichten over...
3 tips om…… met (hoogbegaafde) kinderen in verbinding te komen
Contact met hoogbegaafde kinderen lukt niet zonder in verbinding te zijn met hen.Het is een voorwaarde. Maar met (hoogbegaafde) kinderen in verbinding komen is niet altijd vanzelfsprekend. Er zijn een aantal zaken die je mee kunt nemen in de omgang om tot verbinding...
Spelen met de voelzak
De Voelzak bied zoveel mogelijkheden om te praten met kinderen. Nieuwe kennis delen, praten over spanning, emoties, vormen of structuren. De Voelzak geeft kinderen de mogelijkheid om vanuit tastzin een beeld te vormen en te experimenteren met je eigen beleving.
In ganzenpas
Het spel Ganzenpas van Haba is rijk in zichzelf. Het stimuleert zowel motoriek en sociale vaardigheden als emotionele en cognitieve ontwikkeling. Spellen spelen is zeer goed voor de ontwikkeling van kinderen en wij zijn dan ook fan van dit spel. Kijk je mee?
Probleemstellingen
Hoe kun je het probleemoplossend vermogen stimuleren met behulp van probleemstellingen? Bekijk de video om daar een voorbeeld van te zien. Mirjam en Fanny vertellen over een probleemstelling waarbij dieren hulp nodig hebben bij het oplossen van hun probleem: hoe komen...
Ontdekdozen magie
Als je ontdekdozen magie ontdekt, dan merk je dat het een heerlijke manier is om kinderen op een spelende manier te laten leren. Kijk je mee naar de magie?
Kroko Loko ontdekken
Kroko Loko doet een beroep op het geheugen, vraagt om op je beurt te wachten en leert je iets over dieren. Wij zien daarnaast dat het nog meer in zich heeft. Wil jij meekijken en Kroko Loko ontdekken?
Spelend leren met RolyPoly
RolyPoly is een memory spel. Het lijkt misschien een simpel spel maar wij hebben wel ideeën voor verrijking en voor taalontwikkeling.
Beginnen bij het begin
Dit is mijn droom voor vandaag en morgen. Ik vraag je, droom je mee? En niet alleen dat, laten we verder gaan: Droom, durf en doe! Laten we beginnen bij het begin. Als jij meedoet, dan laten we deze verandering toe. Durf jij los te laten? Twijfel je? Bedenk dan, wat...
Het prentenboek Alfabet
Wat kun je allemaal met het prentenboek Alfabet van Charlotte Dematons? Marieke en Mirjam van de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong gaan met dit boek aan de slag.
Bouwen met stekkels
Bouwen met Stekkels, avontuurlijker en natuurlijker. Stekkels dagen uit tot nadenken en vragen een andere benadering dan rechte blokken. Kijk voor meer informatie op de site van KarkenDiem.
Zorg of bezorgdheid
In onze vorige blog las je hoe je het ontwikkelen van een positief zelfbeeld kunt bevorderen. We gaven tips en hopen dat jullie deze kunnen toepassen. In deze blog willen we nog een stapje verder gaan en ook naar onszelf kijken. Als we kinderen ondersteunen dan willen...
Artikel Expertgroep in Kiddo
Lees je mee? De Expertgroep wil graag kennis delen over het jonge kind met ontwikkelingsvoorsprong om een bijdrage te leveren aan het vroeg signaleren door professionals. Daarom zijn we ook zo blij met dit artikel (klik op de afbeelding voor de pdf) in Kiddo, een...
Ondersteunen met ZijnsWijzers
Het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kan ondersteunt worden door het werken met de ZijnsWijzers. Wij laten zien hoe het materiaal kan werken. Meer weten over de ZijnsWijzers? Kijk dan op de site van De WijsWijzer.
Gezien en gehoord worden: essentieel voor het zelfbeeld
Afgelopen week is de pilotgroep de Ontdekwereld gestart. Acht weken komen er kleuters met een (vermoedelijke) voorsprong op donderdagochtend bij elkaar. Bij de eerste bijeenkomst was het belangrijk om elkaar te leren kennen en daarom was één van de activiteiten een...
Aan de slag met de Praatplaatjes
We bespreken de Praatplaatjes van de Filosofiejuf en kijken wat je er allemaal mee kunt doen. Je kunt al met hele jonge kinderen met behulp van deze plaatjes filosoferen. Wij zijn enthousiast en in de video zie je waarom. Wil je meer weten over filosoferen met...
Wat wil het kind zelf leren?
Heb jij al eens gevraagd aan een kind dat net start bij jou in de groep of in je praktijk, wat hij of zij zou willen leren, en op welke manier hij dat zou willen leren? Waar hij of zij nieuwsgierig naar is, of wat hij wil ontdekken of onderzoeken? Bij een deel van de...
Blog: Inzicht in Coronatijd
De corona pandemie veranderde van de ene op andere dag nogal wat in ons leven. Zonder dat wij ons daar echt op voor konden bereiden, werd alles wat we als vanzelfsprekend zagen plotseling anders. En inmiddels weten we dat we echt een nieuwe manier van leven aan het...
Gevat en origineel
Het gebeurt regelmatig dat ik schaterlachend met mijn kind aan tafel of in de auto zit. Dat is al jaren zo, ook toen ze nog heel klein was. Ik moet hier aan denken als ik lees over de ontwikkeling van humor bij kinderen. Ik lees een artikel op het web, een vertaling...
Mindset bij hoogbegaafde kinderen
Bij vrijwel elke opleiding tot specialist hoogbegaafdheid, wordt het onderwerp mindset uitgebreid behandeld. De kennismaking met dit onderwerp was destijds voor mij, net als voor veel medestudenten, een enorme eyeopener. Natuurlijk waren er veel meer verrassende...
Verrijking die altijd werkt??!!
Dat willen we allemaal wel toch? Wij zien om ons heen dat veel scholen en kinderopvangorganisaties druk bezig zijn om passende verrijking aan te schaffen en in te zetten. Wat passende verrijking is, dat wordt vaak gevraagd. We zullen in deze blog proberen antwoord te...
Eerste hulp bij Sinterklaas
Gevoelig omgaan met spannende gebeurtenissen. ……en dan is het alweer herfst. De tijd van storm, nazomerdagen en vallende bladeren. De herfst is ook de tijd van het feest van Sinterklaas. Een feest waar niet ieder kind blij van wordt en waarbij je als ouder en...
Hoe weet je of je passend onderwijs biedt?
Wat merken we toch vaak bij trainingen dat leerkrachten een hele sterke wens hebben om goed werk te verrichten, ook voor de hoogbegaafde kleuters. We horen ook dat leerkrachten stress ervaren omdat ze niet weten wanneer hun onderwijs passend en goed is voor deze...
Onderwijs hoeft niet tussen 4 muren!
Buiten zijn, buiten spelen, buiten activiteiten doen, buiten les krijgen: buiten zijn geeft je oneindig veel mogelijkheden en voordelen voor je onderwijs. Denk maar eens aan de luchtkwaliteit. Hier is veel over te doen, vooral in de oudere schoolgebouwen laat de...
Een goede start!
……. en dan is het weer tijd voor een nieuwe start, een nieuw schooljaar, nieuwe plannen, bomvol energie! Of ben jij nog helemaal niet zover en zou je liever heel rustig aan gaan wennen aan het idee weer volop aan de slag te gaan. Dat is helemaal niet gek! Sterker nog,...
Een rijke zomer
Verrijk je buitenspel en geniet van de nieuwsgierigheid die er bij veel kinderen vanaf zal spatten.
12 tips bij ontwikkelingsvoorsprong
“Zeg, hebben jullie een poster met tips of zoiets voor aan de muur of op de koffietafel? Dan kunnen alle gasten er één meenemen. Zo wordt minder snel vergeten wat écht belangrijk is om te weten.” Mooie vraag natuurlijk, van de organisator van een lezing over...
Wel of niet versnellen?
Versnellen is een onderwerp waarover veel discussie bestaat. Is het nu goed of juist niet? En als je tot versnellen overgaat, hoe onderbouw je je beslissing dan? In deze blog hebben we het over versnellen in de vorm van eerder doorgaan naar de volgende groep. Een...
Hoe doe je dat? – Een goed gesprek over een hoogbegaafd kind voeren?
Ouders en professionals die vastlopen in het gesprek op school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf; wij horen er regelmatig over in onze praktijk en tijdens trainingen. Soms wordt het gesprek zelfs helemaal vermeden. Als het gesprek niet goed verloopt dan is er...
Ken je dat kind? – Miskend talent
Ken je dat kind, zo’n meisje dat heel veel weet en overal een aanvulling op heeft. Leuk al die kennis, maar ze kan nooit iemand anders aan het woord laten in de kring. Ze kan gewoon niet op haar beurt wachten. Cindy (3,5) komt binnen met haar moeder. Nassir (3) staat...
Ontwikkelingsvoorsprong begeleiden in je groep
Je hebt een stevige basis van kennis en ervaring op allerlei gebied. Toch heb je wel eens een kind in de klas wat je niet kan peilen. Een kind dat wisselt qua gedrag, resultaat, gemoedstoestand. Een kind waar iets mee is maar je weet niet wat. Een kind waarvan je...
Het gedicht honderd talen van Loris Malaguzzi
Loris Malaguzzi is de inspirator van Italiaanse kinderopvang in Reggio Emilia, een stad in Noord-Italië. "Een kind heeft honderd talen, maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig van". Deze uitspraak van Loris Malaguzzi vat een uitgangspunt van de...
Sociale ontwikkeling bij jonge hoogbegaafde kinderen
Steeds komen wij het weer tegen. De mythe van sociaal-emotionele achterstand bij hoogbegaafde leerlingen. Het is hardnekkig en totaal niet in lijn met de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en ook niet in lijn met ervaringen uit onze praktijk. Hoogbegaafde...
Dat kan ik niet juf! over doorzetten en durven
Als kinderen zeggen 'dat kan ik niet' hebben ze vaak een sterke overtuiging. Meestal is deze overtuiging gegroeid uit 'niet durven' of 'niet weten dat moeite doen bij leren hoort’. Deze kinderen blijven vaak lang in hun comfortzone en leren vooral zichzelf te...
Ken je dat kind? – Verwende prins
Ken je dat kind? is een serie blogs over peuters op een kinderopvang. De situatie kan natuurlijk ook zijn de het een kleuter betreft in groep 1 of 2. Of een peuter bij een gastouder en zelfs een situatie bij een coach is mogelijk. Je kunt de beschrijving en tips...
Ken je dat kind? – Piepend kuikentje
Ken je dat kind? is een serie blogs over peuters op een kinderopvang. De situatie kan natuurlijk ook zijn de het een kleuter betreft in groep 1 of 2. Of een peuter bij een gastouder en zelfs een situatie bij een coach is mogelijk. Je kunt de beschrijving en tips...
Rosa krijgt hulp van de schoolverpleegkundige
Rosa is vijf jaar, een zeer verlegen meisje met donkere springerige haren en een klein en tenger postuur. Ze is net begonnen in groep twee, maar evenals het afgelopen schooljaar, wil ze niet naar school. Elke dag huilt ze voordat ze naar school wordt gebracht. Eenmaal...