BLOGS OVER HOOGBEGAAFDHEID
Hoogbegaafde kinderen in de BSO
In de buitenschoolse opvang kom je natuurlijk ook hoogbegaafde kinderen tegen. Begeleiders van de BSO vragen zich dan vaak af hoe ze rekening kunnen houden met de andere behoeften van deze kinderen. Om hierop in te kunnen spelen is in eerste plaats kennis nodig...
Onderpresteren is onderfloreren
Zeg je met de aanpak van onderpresteren eigenlijk: je moet altijd presteren op niveau? Dat klinkt nogal streberig en past helemaal bij de prestatiemaatschappij. Ben je daar geen fan van, dan hoef je je geen zorgen te maken over dit fenomeen. Want is het erg als je...
Wie speelt met wie? Sociale ontwikkeling en hoogbegaafdheid
Sociale ontwikkeling en hoogbegaafdheid, vooroordeel of misverstand? Een vaak gehoorde uitspraak van professionals die met kinderen werken is dat een kind dat cognitief voorloopt op sociaal en/of emotioneel gebied nog heel wat te leren heeft. De observaties waarop...
Hoe een hoogbegaafd kind je beter leert communiceren
Kanaries Er was een tijd waarin mijnwerkers een kanarie in een kooi meenamen de mijn in. Dit deden zij omdat deze vogels gevoeliger zijn voor het gas koolmonoxide dan mensen. Als de vogel stierf, dan was er mogelijk een lek in de mijn en konden de mijnwerkers...
Onderwijsachterstand: als het onderwijs achterloopt op het kind
Kort geleden hadden we een enorme toename van aanmeldingen voor een inspiratiesessie over ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Dit enthousiasme kwam vanuit gemeenten, heel goed dat zij dit onderwerp in beeld hebben nu! Waarom aandacht voor voorsprong: We...
Bloomen helpt hoogbegaafde kinderen bloeien
Maak je vragen Bloomrijk Vragen die ons brein aanzetten tot iets onthouden, tot creatief nadenken of tot onderzoeken. Tot het oplepelen van 1 antwoord of waarbij juist meerdere antwoorden of denkroutes mogelijk zijn. Welke soort vragen er zijn en op welke...
Kijken naar het hoogbegaafde kind en aansluiten bij zijn behoefte
Als je werkt met kinderen van welke leeftijd dan ook, is het van groot belang om te weten welke behoefte het hoogbegaafde kind heeft. Wil jij goed aansluiten met je benadering, je aanbod, therapie, vragen, etc.? Dan is het nodig te weten wat er speelt. Soms is dat...
Aandacht voor ontwikkelingsvoorsprong in de kinderopvang?
Vroegsignaleren is iets waar de kinderopvang een belangrijke rol in speelt. Die rol wordt ook steeds meer opgepakt in de sector. En vaak gaat de aandacht dan eerst uit naar achterstanden en problemen (in gedrag of opvoeding). Een nieuwe blik is om ook...
3 tips …. uit lessen van uitzonderlijk hoogbegaafde Tim
Heb je de documentaire al gezien over de uitzonderlijk hoogbegaafde Tim? Deze was 8 februari om 23 uur te zien op NPO2, maar je kunt hem vast nog terugkijken bij uitzending gemist of via deze link: Door de bomen het bos Waarom moet je hem echt zien? Misschien omdat...
3 Tips om je collega’s en organisatie mee te krijgen
“Heel interessant allemaal, maar hoe kan ik dit een plek geven in mijn werk, er is nauwelijks tijd en mijn collega’s zien het nut er niet echt van in...” Enthousiasme kan snel verdwijnen als het niet duidelijk is wat je met de nieuwe kennis en inzichten over...
Voor alle zorgprofessionals – beter kijken naar het gedrag van kinderen
Jarenlang werkte ik in de jeugdgezondheidszorg en sprak ik ouders over hun kinderen. Voor allerlei problemen had ik adviezen paraat, of we maakten een begeleidingsplan. Er ontstond vaak meer inzicht, of grip, soms ook echt een oplossing… Maar geregeld was dit nog...
Hoogbegaafdheid herkennen, hoe doe je dat?
Best gek, als je al jarenlang bezig bent met het onderwerp hoogbegaafdheid, dat er tegelijkertijd nog zoveel onbekendheid over is. Zo las ik laatst hoe een ouder op het consultatiebureau werd aangeraden om haar snelle kind zo min mogelijk te stimuleren, echt waar!...
Signaleren van voorsprong in je kinderopvanggroep
In de kinderopvang werk je met een andere groep kinderen dan bij de peuterspeelzaal of in het onderwijs. Niet wat betreft je aandacht voor ieder kind en de stimulans die je ieder kind wil geven om tot ontwikkeling te komen, maar wel met betrekking tot het aantal...
Eerste hulp bij Sinterklaas
Gevoelig omgaan met spannende gebeurtenissen. ……en dan is het alweer herfst. De tijd van storm, nazomerdagen en vallende bladeren. De herfst is ook de tijd van het feest van Sinterklaas. Een feest waar niet ieder kind blij van wordt en waarbij je als ouder en...
Wel of niet versnellen?
Versnellen is een onderwerp waarover veel discussie bestaat. Is het nu goed of juist niet? En als je tot versnellen overgaat, hoe onderbouw je je beslissing dan? In deze blog hebben we het over versnellen in de vorm van eerder doorgaan naar de volgende groep. Een...
Hoe doe je dat? – Een goed gesprek over een hoogbegaafd kind voeren?
Ouders en professionals die vastlopen in het gesprek op school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf; wij horen er regelmatig over in onze praktijk en tijdens trainingen. Soms wordt het gesprek zelfs helemaal vermeden. Als het gesprek niet goed verloopt dan is er...
Ontwikkelingsvoorsprong begeleiden in je groep
Je hebt een stevige basis van kennis en ervaring op allerlei gebied. Toch heb je wel eens een kind in de klas wat je niet kan peilen. Een kind dat wisselt qua gedrag, resultaat, gemoedstoestand. Een kind waar iets mee is maar je weet niet wat. Een kind waarvan je...
Jeugdgezondheidszorg en hoogbegaafdheid
Het is niet vanzelfsprekend in de jeugdgezondheidszorg om aandacht te besteden aan hoogbegaafdheid. Dat is jammer want er zijn verschillende mogelijkheden om juist in dit werkveld deze kinderen en hun ouders goed op weg te helpen. Om dit te verhelderen geven we de...
Waarom vroeg hoogbegaafdheid signaleren?
Je kent vast de fabel van Aesopus over de wedstrijd tussen de haas en de schildpad. In dit verhaal denkt de haas makkelijk te kunnen winnen en doet dan ook niet erg zijn best. Kort na het begin van de wedstrijd staat hij al zo ver voor dat hij besluit een dutje te...
‘Mijn kind is hoogbegaafd!’
Wat doet het met jou als een ouder tegen je zegt: ‘Mijn kind is hoogbegaafd!’? Het klinkt misschien raar, maar toch is het belangrijk om je te realiseren: ‘wat doet het met mij als professional?’ Vind je daar iets van? Is het een goed uitgangspunt voor een gesprek?...
Rosa krijgt hulp van de schoolverpleegkundige
Rosa is vijf jaar, een zeer verlegen meisje met donkere springerige haren en een klein en tenger postuur. Ze is net begonnen in groep twee, maar evenals het afgelopen schooljaar, wil ze niet naar school. Elke dag huilt ze voordat ze naar school wordt gebracht....