BLOGS
Lees en bekijk hier tips en inspiratie over een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid
Hoogbegaafde kinderen in de BSO
In de buitenschoolse opvang kom je natuurlijk ook hoogbegaafde kinderen tegen. Begeleiders van de BSO vragen zich dan vaak af hoe ze rekening kunnen houden met de andere behoeften van deze kinderen. Om hierop in te kunnen spelen is in eerste plaats kennis nodig...
Onderpresteren is onderfloreren
Zeg je met de aanpak van onderpresteren eigenlijk: je moet altijd presteren op niveau? Dat klinkt nogal streberig en past helemaal bij de prestatiemaatschappij. Ben je daar geen fan van, dan hoef je je geen zorgen te maken over dit fenomeen. Want is het erg als je...
Wie speelt met wie? Sociale ontwikkeling en hoogbegaafdheid
Sociale ontwikkeling en hoogbegaafdheid, vooroordeel of misverstand? Een vaak gehoorde uitspraak van professionals die met kinderen werken is dat een kind dat cognitief voorloopt op sociaal en/of emotioneel gebied nog heel wat te leren heeft. De observaties waarop...
Een rijk aanbod begin(t) bij jezelf
Het uitdagen van kinderen met een voorsprong is een continu proces dat maatwerk vereist. Het belangrijkste is om hun nieuwsgierigheid en liefde voor leren te behouden, terwijl je hen tegelijkertijd helpt om uitdaging buiten hun comfortzone aan te gaan. Met andere...
Hoe een hoogbegaafd kind je beter leert communiceren
Kanaries Er was een tijd waarin mijnwerkers een kanarie in een kooi meenamen de mijn in. Dit deden zij omdat deze vogels gevoeliger zijn voor het gas koolmonoxide dan mensen. Als de vogel stierf, dan was er mogelijk een lek in de mijn en konden de mijnwerkers...
Onderwijsachterstand: als het onderwijs achterloopt op het kind
Kort geleden hadden we een enorme toename van aanmeldingen voor een inspiratiesessie over ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Dit enthousiasme kwam vanuit gemeenten, heel goed dat zij dit onderwerp in beeld hebben nu! Waarom aandacht voor voorsprong: We...
Bloomen helpt hoogbegaafde kinderen bloeien
Maak je vragen Bloomrijk Vragen die ons brein aanzetten tot iets onthouden, tot creatief nadenken of tot onderzoeken. Tot het oplepelen van 1 antwoord of waarbij juist meerdere antwoorden of denkroutes mogelijk zijn. Welke soort vragen er zijn en op welke...
Hulpverleners missen kennis over hoogbegaafdheid
De telefoon gaat. Een moeder van een 3-jarige peuter vraagt of ik iemand weet die kan ondersteunen bij het zoeken naar een passende school. Ook geeft ze aan dat de opvoeding als alleenstaande moeder van een peuter met voorsprong haar soms zwaar valt. Ze geeft aan...
Kijken naar het hoogbegaafde kind en aansluiten bij zijn behoefte
Als je werkt met kinderen van welke leeftijd dan ook, is het van groot belang om te weten welke behoefte het hoogbegaafde kind heeft. Wil jij goed aansluiten met je benadering, je aanbod, therapie, vragen, etc.? Dan is het nodig te weten wat er speelt. Soms is dat...
Aandacht voor ontwikkelingsvoorsprong in de kinderopvang?
Vroegsignaleren is iets waar de kinderopvang een belangrijke rol in speelt. Die rol wordt ook steeds meer opgepakt in de sector. En vaak gaat de aandacht dan eerst uit naar achterstanden en problemen (in gedrag of opvoeding). Een nieuwe blik is om ook...
3 tips… om peuters te verrijken met boeken
In de wondere wereld van de VVE gaat het vaak over achterstanden. Het lijkt dus misschien wat off-topic, maar de clou is dat er in de VVE groepen vast en zeker peuters met een ontwikkelingsvoorsprong te vinden zijn. En dat voor deze kinderen het reguliere VVE...
3 tips… bij sociale ontwikkeling
Een tijd geleden zag ik een bericht van een moeder. Haar jongste was voor het eerst naar school geweest en kwam terug met een hoofd vol overtuigingen. * Ik heb dat kindje niet gevraagd of hij wil spelen, want dat wil hij vast niet * Als ik dat vraag aan de juf, dan...
3 tips …. uit lessen van uitzonderlijk hoogbegaafde Tim
Heb je de documentaire al gezien over de uitzonderlijk hoogbegaafde Tim? Deze was 8 februari om 23 uur te zien op NPO2, maar je kunt hem vast nog terugkijken bij uitzending gemist of via deze link: Door de bomen het bos Waarom moet je hem echt zien? Misschien omdat...
3 tips bij goede voornemens en veranderen van patronen
De eerste maand van het nieuwe jaar zit erop als jullie deze blog lezen. Die maand waarin we uitrusten van de drukke decembermaand, waar we wachten op het lichter worden van de dagen en de maand waarin we onze goede voornemens gaan uitvoeren. En over die voornemens...
3 tips….. voor motivatie
Iedereen komt het tegen, een gebrek aan motivatie. Taken, klussen, werkjes die je gewoon niet enthousiast maken, die je tegenstaan, waarvan je denkt dat ze zinloos zijn. Het bijzondere is dat niet iedereen een hekel heeft aan dezelfde klussen en dat de remedie...
3 tips om….. te verrijken
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafde kinderen, en volwassenen, hebben uitdaging nodig. Eerst begrip en erkenning maar daarna uitdaging en verrijken. Thuis, op een club, op de kinderopvang, op school, overal. Ze zoeken betekenis en echtheid....
3 Tips om je collega’s en organisatie mee te krijgen
“Heel interessant allemaal, maar hoe kan ik dit een plek geven in mijn werk, er is nauwelijks tijd en mijn collega’s zien het nut er niet echt van in...” Enthousiasme kan snel verdwijnen als het niet duidelijk is wat je met de nieuwe kennis en inzichten over...
3 tips om…… met (hoogbegaafde) kinderen in verbinding te komen
Contact met hoogbegaafde kinderen lukt niet zonder in verbinding te zijn met hen.Het is een voorwaarde. Maar met (hoogbegaafde) kinderen in verbinding komen is niet altijd vanzelfsprekend. Er zijn een aantal zaken die je mee kunt nemen in de omgang om tot...
Voor alle zorgprofessionals – beter kijken naar het gedrag van kinderen
Jarenlang werkte ik in de jeugdgezondheidszorg en sprak ik ouders over hun kinderen. Voor allerlei problemen had ik adviezen paraat, of we maakten een begeleidingsplan. Er ontstond vaak meer inzicht, of grip, soms ook echt een oplossing… Maar geregeld was dit nog...
Spelen met de voelzak
De Voelzak bied zoveel mogelijkheden om te praten met kinderen. Nieuwe kennis delen, praten over spanning, emoties, vormen of structuren. De Voelzak geeft kinderen de mogelijkheid om vanuit tastzin een beeld te vormen en te experimenteren met je eigen...
In ganzenpas
Het spel Ganzenpas van Haba is rijk in zichzelf. Het stimuleert zowel motoriek en sociale vaardigheden als emotionele en cognitieve ontwikkeling. Spellen spelen is zeer goed voor de ontwikkeling van kinderen en wij zijn dan ook fan van dit spel. Kijk je...
Probleemstellingen
Hoe kun je het probleemoplossend vermogen stimuleren met behulp van probleemstellingen? Bekijk de video om daar een voorbeeld van te zien. Mirjam en Fanny vertellen over een probleemstelling waarbij dieren hulp nodig hebben bij het oplossen van hun probleem: hoe...
Ontdekdozen magie
Als je ontdekdozen magie ontdekt, dan merk je dat het een heerlijke manier is om kinderen op een spelende manier te laten leren. Kijk je mee naar de magie?
Kroko Loko ontdekken
Kroko Loko doet een beroep op het geheugen, vraagt om op je beurt te wachten en leert je iets over dieren. Wij zien daarnaast dat het nog meer in zich heeft. Wil jij meekijken en Kroko Loko...